0-3 mesiace
- Dieťa je prekvapené pri silných zvukoch.
- Spoznáva matkin hlas. Ak plače, stíši svoj plač, ak začuje matku.
- Má svoje pomrnkávacie zvuky na vyjadrenie spokojnosti a pôžitku.
- Môže používať rôzny druh plaču na vyjadrenie rôznych potrieb..
4-6 mesiacov
- Dieťa hýbe očami v smere zvuku.
- Dieťa reaguje na zmeny tónu vášho hlasu.
- Začína prejavovať záujem o dianie okolo neho.
- Dieťa vydáva brblavé zvuky, ktoré sa začínajú podobať reči, pričom sa vyskytujú hlásky p, b, m.
- Dieťa vyjadruje smiechom radosť a plačom nepohodu.
7-12 mesiacov
- Dieťa sa zúčastňuje na hre. (Napr. Reaguje na vaše „kukuk“ – hru na schovávačku.)
- Rozoznáva slová pomenúvajúce bežné veci ako šálka, lopta, kniha, mlieko.
- Reaguje na krátke povely ako napr. „Poď sem“ alebo „Chceš ešte?“.
- Počúva reč ostatných okolo seba a pokúša sa napodobovať zvuk reči svojou detskou hatlaninkou.
- Hatlaninka dieťaťa obsahuje dlhé aj krátke skupiny zvukov. (Napr. mamamamama, baba)
- Okolo roka vie jedno alebo dve slová, aj keď výslovnosť nemusí byť čistá. (Napr. mama, tata, papa)
1-2 roky
- Dieťa je schopné splniť jednoduchý príkaz a rozumie jednoduchej otázke. (Napr. Gúľaj loptičku. Daj mackovi pusu. Kde máš topánky?)
- Dieťa vie ukazovať na obrázkoch veci, ak mu ich pomenúvame.
- Dieťa rado počúva jednoduché pesničky, veršíky alebo krátke príbehy.
- Dieťaťa používa 10-15 slov a počet slov, ktorým rozumie sa zvyšuje denne.
- Dieťa stále používa zmes slov a giest na vyjadrovanie, ale počet používaných slov sa zvyšuje.
- Používa jednoduché otázky. (Napr. Kde je?)
2-3 roky
- Reč je zvyčajne dobre rozvinutá a väčšina detí aktívne používa 100-200 slov okolo 2 rokov a 300-400 slov vo veku 3 rokov.
- Dieťa rozlišuje rozdiely vo význame. (Napr. choď- stoj, hore-dole, von-domov)
- Dieťa je schopné splniť dvoj-krokový príkaz. (Napr. Zober knihu a polož ju na stôl.)
- Dieťa má slovo takmer pre všetko (nemusí ho vyslovovať čisto) a používa 2-3 slovné vety.
- Dieťa do troch rokov by malo vedieť správne vyslovovať hlásky n, m, p, h, t, k vo všetkých postaveniach v slove (teda na začiatku, v strede a na konci slova).
- Príbuzní, ktorí sú s dieťaťom denne, rozumejú jeho reči, aj keď výslovnosť nie je čistá.
- Doba, počas ktorej je dieťa schopné sústrediť sa na počúvanie príbehu sa predlžuje.
3-4 roky
- Pamäť sa prehlbuje a dieťa je schopné spomínať na minulé udalosti.
- Dieťa aktívne používa okolo 1500 slov a je schopné formulovať 3-4 slovné vety.
- Dieťa používa v reči zámená a prídavné mená ako aj množné číslo a minulý čas slovies.
- Dieťa rozlišuje ženský a mužský rod slov, množné číslo, zámená, prídavné mená a farby.
- Väčšina detí vie narátať do tri a rozumie podmienenému spôsobu (čo by sa stalo, ak…).
- Dieťa vie väčšinou rozprávať plynulo, bez opakovania slabík alebo slov.
- Dieťa medzi tretím a štvrtým rokom by malo zvládnuť správnu výslovnosť hlások f, v, g, b, j, d vo všetkých postaveniach v slove.
4-5 rokov
- Dieťa okolo 5 rokov je schopné porozumieť a používať okolo 2000 slov.
- Dieťa je schopné formulovať 4-6 slovné vety a vyslovovať 3-4 slabičné slová.
- Rozumie čo znamená ak, prečo, preto, keď.
- Je schopné vymýšľať krátke príbehy na zadanú tému.
-
Dieťa medzi štvrtým až piatym rokom života by malo správne vyslovovať všetky ostatné hlásky vo všetkých postaveniach v slove. Medzi najťažšie hlásky slovenského jazyka patria l a r, ale aj tzv. sykavky s, z, c, dz, š, ž, č, dž. Väčšina detí dosiahne správnu výslovnosť do 5. roka života, najneskôr do 7.roku.
- Dieťa ľahko komunikuje s inými deťmi i dospelými.
- Dieťa sa dokáže sústrediť na počúvanie krátkeho príbehu a dokáže odpovedať na otázky o príbehu.
- Dieťa používa rovnakú gramatiku ako zvyšok rodiny.
- Dieťa dokáže recitovať básničky a spievať pesničky spamäti.
- Dieťa začína chápať vtipy a hádanky.
Zdroje:
http://www.brightstart.biz, sekcia Informácie pre rodičov (voľný preklad)
http://www.detskarec.sk/files/Problemy%20s%20vyslovnostou.pdf (Prevzaté informácie o správnej výslovnosti hlások slovenského jazyka v daných vekových kategóriách.)