0-3 mesiace Uchopovací reflex: Keď dieťaťu vložíte do dlane predmet, dieťa zovrie prsty a podrží predment na pár sekúnd. Otvorená pozícia rúk: Dieťa začína mať ruky v otvorenej pozícii s vystretými prstami, nie zovreté do pastičiek. Sledovanie očami: Dieťa sleduje pohybujúci sa predmet očami. Predmet sa môže pohybovať rôznymi smermi (hore, dole, doprava, doľava, do …
Všeobecné míľniky vo vývoji dieťaťa
Nie som pedagóg ani terapeut, informácie, ktoré tu uvádzam sú voľne preložené zo stránky pediatrického centra http://www.brightstart.biz, sekcia Informácie pre rodičov. Nechcem, aby vás to viedlo k nejakému porovnávaniu, či diskusiám. Náš pediater večné porovnávanie mamičiek, čo ktoré dieťa vie a čo nevie, čo už papá, či kaká, ciká do nočníka… volá „sídliskový syndróm“. Trefné. …
Hry s vodou, prelievanie vody
Na hry s vodou je veľa príležitostí – vo vani, v umývadle, v miske, v detskej vaničke či bazéne. Aktivita prelievanie vody prispieva k rozvoju praktických zručností vášho dieťaťa. Naučí sa samé si naliať mlieko, či vodu. Čajová párty s bábikami bude zábavnejšia, keď do čajníčka dáte dieťaťu vodu. Dôverujte mu, dokáže bábiky obslúžiť samé. …
Zmyslové hry – čo naučia?
Malé deti milujú zmyslové hry, relaxujú pri nich. Objavujú všetko svojimi zmyslami, len im treba nachystať prostredie. A môže to byť oddychový čas aj pre rodiča. Dieťa, ktoré stále viselo maminke na sukni, zrazu bude zaujaté samostatnou hrou na dvadsať – tridsať minút, ba niekedy aj hodinku. Keď sa vaše dieťa plne sústredí na aktivitu, …
Penové hry ako nástroj logopedický
Rozmýšľali ste niekedy ako trénovať svaly v ústnej dutine? Svaly pier, jazyka, líc a sánok sú dôležité pre správny rozvoj reči (odhliadnuc od potreby hryzenia, kúsania, žuvania, prehĺtania). V tomto článku vymenujem pár jednoduchých aktivít pre ich rozvoj, ktoré zvládnu už maličké deti: Najjednoduchšia aktivita je pitie cez slamku. Keď to dieťa zvláda, skúste mu …
Penové jogurty
Hry s penou sú vďačné. Treba len misku, trošku vody, trošku jari, či iného peniaceho prípravku, metličku na šľahanie. Na takéto aktivity odkladám tégliky z jogurtov a podobne. Spočiatku malá nevedela penu vyšľahať sama, ale odpozorovala a naučila sa i to. A keď je pena vyšľahaná, nastupuje detská fantázia: Kŕmime maca, či mačičku. Koreníme penu. …
Prečo všetky ryby plávali doľava?
Ešte na základke sme mali fajn učiteľa na výtvarnej výchove. Raz zadanie znelo – namaľujte morské dno. Učiteľ sa prechádzal po triede a pozoroval naše maľby. Okrem jednoho dievčaťa sme všetci namaľovali ryby, ktoré plávali len doľava. A viete prečo? Všetci sme boli praváci. Praváci spontánne nakreslia profily tváre, či ryby a podobne smerujúce doľava. …
Triedenie farieb a odtieňov
Keď má vaše dieťa obdobie senzitívne na farby a ich poznávanie, tak nachádza farby naozaj všade. Sama od seba začala maláčka vyberať všetky žlté a potom zelené… No tuto hru sa hrala len raz. Akoby na overenie: toto už viem. Montessori inšpirované (pomôž mi a ja to urobím sám): Nevyrušujte dieťa plne sústredené na …
Kam idú nôžky stonožky Rafaely?
Jednoduchá a dostupná aktivita. Nastrihali sme topánky z katalógu, nachystali brušká a hlávku, ako tykadielka rozmarín, či levanduľa (ale aj špáratka alebo záplky alebo listy) a neodmysliteľná mašlička na zadoček. Úlohou pri lepení bolo vyberať topánky, ktoré idú správnym smerom. Dieťa sa tak učí rozlišovať orientáciu, hoci maláci nemusia na sto percent rozoznať, čo je …