Aktivity s deťmi 1-3 Experimentujeme Zmyslové hry

Penové hry ako nástroj logopedický

Rozmýšľali ste niekedy ako trénovať svaly v ústnej dutine? Svaly pier, jazyka, líc a sánok sú dôležité pre správny rozvoj reči (odhliadnuc od potreby hryzenia, kúsania, žuvania, prehĺtania). V tomto článku vymenujem pár jednoduchých aktivít pre ich rozvoj, ktoré zvládnu už maličké deti:

  • Najjednoduchšia aktivita je pitie cez slamku. Keď to dieťa zvláda, skúste mu to sťažiť – nech pije so slamkou v kútiku úst.
  • Fúkanie so slamkou do pohárika s vodou. Keď to dieťa zvláda a dokáže sa medzi fúkaním nadýchnuť bez toho, aby sa napilo tekutiny, máme skvelú príležitosť pre zábavné penové hry. Pridajte do vody trošku jari alebo iného peniaceho prípravku a Hrnček var navarí peny až až. Znovu môžeme aktivitu sťažiť – fúkaním cez slamku v kútiku úst. (Naša maláčka zbožňovala pitie cez slamku práve kvôli možnosti fúkať do tekutiny. Poučená mamina, dávala som jej potom vždy tekutiny len do polky, inak všetko skončilo na podložke.)
  • Bublifuk pozná a miluje každé dieťa.
  • Položte pingpongové loptičky na stôl, dieťa ich má fúkaním z úst premiestniť na opačnú stranu stola. Pravá zábava začína, ak deti súťažia, kto dofúka loptičku na druhý koniec stola skôr. Miesto loptičky môžeme použiť papier pokrkvaný do tvaru guľôčky. Na fúkanie môžeme použiť i slamku.
  • Podobne sa môžeme hrať vo vani. Buď s loptičkami alebo s papierovými loďkami. Dieťa ich má fúkaním dostať do vytýčeného cieľa.
  • Na stôl položíme štvorček papiera (asi 5×5 cm). Dieťa dostane slamku a malo by sa pokúsiť zodvihnúť a udržať papier zo stola vdychovaním vzduchu cez slamku. Znovu to môže byť zábavnejšie, ak súťaží viac detí, kto udrží papierik na slamke dlhšie.
  • Sfukovanie sviečky. Viete o tom, že existuje krátky a prudký „fúk“ a dlhý a pomalý „fúk“? Vyskúšajte natrénovať spolu s dieťaťom. Samozrejme hra so sviečkou musí byť pod dozorom dospelého.

Blowing-through-the-straw

Observing-the-foam

Montessori inšpirované (pomôž mi a ja to urobím sám):

  • Najskôr otestujte, či vie dieťa fúkať cez slamku do vody, nehrajte sa hneď s penou, aby ju dieťa nevdýchlo.
  • Zmyslové hry môžu skončiť neporiadkom, no vaše dieťa by sa nemalo strachovať, že musí zostať čisté, či suché. Povzbuďte dieťa, aby skúsilo obmedziť neporiadok. Prípadne mu nachystajte staršie oblečenie, kde nevadí, že sa zamokrí a zašpiní. Pri mokrých hrách majte nablízku uterák / utierku, pre prípad potreby. Ak to bude potrebné, dieťa s vašou pomocou rozliatu vodu vysuší, poutiera. Pri hrách s múkou môžete mať po ruke metličku a lopatku prípadne ručný vysávač, dieťa vám isto rado pomôže poupratovať.
  • Nevyrušujte dieťa plne sústredené na nejakú aktivitu. Hrá sa, objavuje, experimentuje. Trénuje svoju koncentráciu.
  • Každá aktivita by mala mať začiatok i koniec.Dieťa by sa malo podieľať na príprave aktivity i na upratovaní po skončení aktivity.

 

Mohlo by sa vám tiež páčiť...