Aktivity s deťmi 1-3 Čítanie s deťmi Pre rodičov - o výchove Recenzie knižiek Vývoj reči, písma

Pasívna slovná zásoba alebo ako naučiť dieťa rozprávať

Naša maláčka tak okolo dvoch rokov, keď sme sa vypytovali kde je to či ono, vedela v knižkách poukazovať všetko, no napriek našim snahám dlho mala v slovníku iba pár slov a na všetko ostatné používala gestá a zvuky.  Vraví sa tomu pasívna slovná zásoba, dieťa rozumie, ale nepoužíva slová. Je to niekedy frustrujúce pre rodiča aj dieťa, najme ak zvuk pomenúva viacero predmetov a neporozumieme hneď, čo dieťa pýta. Aby tá naša slová začala používať aktívne, osvedčili sa nám dve rady z knižky, čo mi poradila kamarátka:

  1. Kladenie ALEBO otázok. (Dieťaťu dávate na výber – Je to havo alebo auto? Je nútené vybrať si z ponúknutých slov. Je to lepšie ako oázka Čo je to?, kde si dieťa odpoveď musí vymyslieť samo. Na začiatku môžete za dieťa odpovedať, ale ono si rýchlo privykne na tento model otázok a začne používať slová.)
  2. Používanie jednoduchých viet, o slovo dlhších, ako používa dieťa.

Keď sa chcete dozvedieť viac o motivovaní detí k aktívnemu používaniu slov, odporúčam uvedenú knihu. Jej názov je „Jak mluvit s dětmi od narození do tří let“ od autoriek Katarína Horňáková, Svetlana Kapalková, Marína Mikulajová. Možno ju nájdete i v slovenskom vydaní, keď som ju kupovala ja, bola už slovenská verzia vypredaná. (Linka vás zavedie priamo do Martinusu na detail knižky.)

 

Mohlo by sa vám tiež páčiť...