Pre milovníkov Pre milovníkov cestovania Pre milovníkov šitia

Cathedrale d’Images

Neďaleko Arles (Asi 15 km) sa nachádza malebné hradné sídlo Les Baux du Provence, so zachovalou stredovekou dedinkou pod hradbami. Parí k najnavštevovanejším historickým pamiatkam v južnom Francúzsku, nachádza sa na skalnej plošine na rozlohe asi 900 x 200 metrov. Strategická poloha s výhľadom na okolité pláne. Mne polohou v skalách a zachovalosťou trošku pripomenulo Devín, no nedá sa to celkom porovnať, lebo toto je oveľa rozsiahlejšie.

 

 

V spaľujúcom slnku strechy nie sú škridľovo oranžové!

A tak zrazu pochopíte farebnú paletu v krajinkách Paula Cézanna, to spaľujúce južné slnko, čo oslepuje a kradne farby:

Podľa názvu Les Baux bola pomenovaná hliníková ruda bauxit, objavli ju tu a začali ťažiť  od roku 1821. A to je to, čo vám zoberie dych.

V roku 1975 fotograf Albert Plécy objavil bývalé bauxitové lomy (s ťažbou sa prestalo asi v 40-tych rokoch) a vzkrsla v ňom myšlienka na galériu s jeho fotografiami premietanými na stenách. Vznikla a dodnes existuje Cathedrale d’Images. Lomy nie sú povrchové, ale hĺbkové. Predstavte si to skôr ako obrovskú hranatú jaskyňu, ktorá vznikla vyberaním kvádrov z vnútra skaly. A na jej stenách, strope, podlahe sú premietané tisíce nadrozmerných fotografií. Kráčate tmou a vnímate len fotografie a hudbu…

Vlastnú fotku mám len spred vchodu, v tom čase ako sme tam boli, bola výstava The Pilgrims s pútnikmi z rôznych koncov sveta. Vo vnútri, v tme bez statívu fotiť, to by moc nešlo…

Ale dovolila som si stiahnuť fotky zo súčasnej stránky Cathedrale d’Images.

Vitajte vo van Goghovom svete (výstava z roku 2012), súčasťou boli aj ďalší veľkí umelci, vybrala som van Gogha, lebo k  Arles patri:

A tento rok – vitajte v Klimtovom svete + sú tam znova aj ďalší významní Viedenskí maliari. Hoc my Bratislavčania to máme na skok do Viedne, ja si myslím, že zážitok je to neporovnateľný, keď sa zo všetkých stien ba i plafónu na vás „valí“ umenie v nadrozmernej veľkosti. Pozrite si „trailer výstavy“.

Nedá sa to sprostredkovať slovami ani obrázkami – možno ak nahliadnete na stránku Cathedrale d’Images pochopíte moje nadšenie, prečo by som sa ta vracala znova a znova.

Samotný Albert Plécy zomrel roku 1977, deň po otvorení Catherale d’Images. Potom ju viedla jeho manželka a ich potomkovia. A ja si myslím, že sa toho zhostili výborne, i tvorcovia súčasných výstav.

(Článok som uverejnila najskôr na sashe.sk, ale je to môj pôvodný text…)

Mohlo by sa vám tiež páčiť...