Ako sa trojzložkové kartičky používajú?
Montessori trojzložkové karty tvorí trojica: obrázok s názvom, obrázok bez názvu, názov. Trojzložkové karty sa v montessori pedagogike využívajú na:
- priraďovanie názvov k predmetom alebo ich častiam
- pomáhajú deťom triediť/kategorizovať predmety
- pomáhajú rozširovať slovnú zásobu
Deti by mali mať s predmetmi z kartičiek osobnú skúsenosť z každodenného života. Následne môžeme kombinovať prácu s predmetmi a kartičkami dohromady – priraďovanie predmetom ku kartičkám. V poslednej fáze osvojovania pojmov prichádza na rad práca iba s kartičkami (dieťa už pozná predmet z reálneho sveta, vytvorilo si o ňom predstavu).
Použitie pre deti, čo nevedia čítať – rozšírenie/upevnenie slovnej zásoby:
- používame obrázky bez názvu
- jasne pomenujeme, čo je na obrázku
- nemali by sme predstavovať viac ako 3 nové veci naraz
Použitie pre deti, ktoré sa začínajú zaujímať o písmenká – rozoznávanie začiatočného písmena slov sluchom:
- predpokladáme, že názvy predmetov na kartičkách dieťa už pozná (t.j. pozná predmety, vie ich pomenovať, ale nevie ešte prečítať nápis)
- používame karty s názvom
- využívame kartičky na rozpoznávanie písmeniek sluchom – hrou navigujeme dieťa: „Hľadám zviera, ktoré sa začína na písmeno S!“ … dieťa hľadá medzi kartičkami rozloženými pred sebou
- dieťa si pri hre spája začiatočné písmeno slova z kartičky so zvukom, ktorý my vyslovujeme (pre lepšie rozoznávanie môžeme ten zvuk zvýrazniť „SSSSS“)
Použitie pre deti, čo už vedia trochu čítať – zdokonaľovanie čítania:
- dieťa priraďuje karty s názvami ku kartám s obrázkami
- ako kontrola mu slúži karta, kde je obrázok s názvom spolu
Medzi rôznymi kartičkovými hrami na stiahnutie vo forme pdf v podategórii Trojzložkové karty nájdete montessori trojzložkové kartičky na stiahnutie. Postupne budeme dopĺňať ďalšie. Napíšte nám, o aký typ kartičiek by ste mali záujem.