Každé dieťa má obdobia, počas ktorých je vnútorne motivované neustále opakovať určitú špecifickú činnosť . Dieťa sa pre túto aktivitu rozhoduje spontánne, dokáže sa na ňu koncentrovať počas dlhších časových úsekov, neustále ju opakuje, niekedy kombinuje s aktivitami ktoré sa už naučilo predtým. Nachádza uspokojnenie v tom, keď túto aktivitu zvládne. Napríklad v senzitívnom období na zoraďovanie a triedenie dieťa cíti potrebu všetko zoraďovať a triediť, bez toho aby sme mu túto aktivitu ponúkali, dieťa ju opakuje kol dokola samé spontánne, až kým sa jej dosýta nenabaží.
Na webe nájdete skoro na každej montessori stránke prehľadnú tabuľku so senzitívnymi obdobiami podľa vekových skupín.
Je dobré pozorovať svoje dieťatko a podporiť ho tak, že mu prichystáte prostredie, no výber činnosti necháte na neho: Rado zoraďuje? Pripravte mu košíčky s rovnakými predmetmi a pozorujte čo sa stane. Rado kreslí? Malo by mať v dohľade kôpku papiera, farbičky. Rado viaže? Nachystajte mu balík všakovakých mašličiek…
Potrápila som svoju pamäť a zhrnula senzitívne obdobia našej maláčky približne nasledovne:
- Obdobie ovládača na telku – keď sa vedela ešte len plaziť alebo štvornožkovať, najväčším lákadlom bol ovládač na telku – hrávali sme sa vtedy v obývačke lebo je to najpriestrannejšia miestnosť v našom byte a tak jej často padol do oka a poďho za ním
- Obdobie nosenia kapsičiek – keď sa naučila chodiť, milovala darčekové kapsičky – rada si do nich všeličo napchala a štrádovala kade tade po byte
- Obdobie Vavy – mala obľúbené tričko, ktoré muselo s ňou kamkoľvek, ak ho nemala oblečené, aspoň s ním prikrývala bábiky, ale stalo sa aj, že sa v ňom chcela kúpať
- Obdobie zoraďovania a triedenia – triedila úplne všetko, stavala vysokánske veže alebo dlhé riadky, vždy si najprv vytriedila predmety jednoho druhu, ak boli pomiešané
- Obdobie 3D maľovania – maľovala dva tri krát denne temperkami na bábiku
- Obdobie špendlíčkovania – špendlíčkovali sme šatičky na plyšákov – kúsky látky sme omotali a ona ich prišpendlila
- Obdobie varenia – v kuchyni má svoj plech s mištičkami z jogurtov a v nich rôzne suroviny – korenia, múku, ryžu – vypýta si k tomu vodu a mixuje do nemoty, stihnem popri nej navariť; v poslednom čase sa snažím aby mi naozaj pomáhala aj s varením, rada asistuje pri pečení, ale napríklad krájanie zeleniniek je pre ňu zatiaľ náročné, aj keď už jej môžem zveriť ostrý nožík a zemiačik dokáže pokrájať, nebaví ju to, lebo jej to ide tažko
- Obdobie kúpania kačiek – pristavila som jej ku umývadlu v kúpeľni schodíky, ona si na ne sadla a v umývadle kúpala kačky, drhla ich kefkou, mydlila…
- Obdobie toaletného papiera – útržok toaletného papiera najväčší poklad, aj ak sme šli na WC napríklad v reštaurácii, ako poklad si stadiať vzala útržok papiera, sledovala aj v obchode aké všeliaké vzorky existujú, presviedčala nás na kúpu papiera, ktorý sme ešte nemali, a potom sa hrávala na lekárku a všetko papierom obmotávala, v nestráženej chvíli si vždy z vecka ukradla kotúčik…
- Himalájske obdobie – uväzovala mašličky a šnúrky okolo všetkého možného – kočíka, stolíka, plyšákov, nás – zatiaľ len na uzol; nedávno konečne bola ochotná sledovať ako sa viaže mašlička, odpozorovala a sama dokázala uviazať len takú s jedným uškom, ale bola spokojná, znovu nastalo obdobie viazania a dnes ráno mi pyšne ukázala ako vie už mašličku s dvoma uškami uviazať
- Obdobie obliekania plyšákov – dokázala hodinu aj dlhšie obliekať plyšákov a handrové bábiky, podporila som ju tak, že každý deň som jej ušila nejakú novú sukničku alebo tričko pre bábiky – hrala sa že ich všetkých parádi na svadbu (boli sme v tom období na dvoch veľkých svadbách)
- Obdobie šablón – obkresľovala a vyfarbovala, trvalo to asi dva týždne a potom nastalo obdie intenzívneho kreslenia hláv
- Obdobie maminkiných a tatinkových hláv – každý deň n hláv s čoraz väčšími detailami
- Obdobie Gangam style a What does the fox said – dookola počúvala tieto dve pesničky, prípadne si ich vyžiadala z youtube pustiť aj s klipom a rada pri tom tancovala a hovorila po korejsky
- Obdobie divadielka – aktuálne obdobie – rada počúva rozprávky (čítané z knižky alebo aj z CD) a potom s plyšákmi hrá čo počula
Niektoré z období sú zachytené v článkoch na našom webe niektoré na našom starom bogu fine-motor-skills. A čo vy, čo práve najviac baví vaše dieťa?