Aktivity s deťmi 1-3 Pre milovníkov umenia Triedime a zoraďujeme Učíme sa farby, tvary

Hodlerov paralelizmus vs. obdobie senzitívne na zoraďovanie a triedenie

Ferdinand Hodler (1853 – 1918), švajčiarsky maliar.  V začiatkoch maľoval hlavne kajinky, neskôr sa venoval aj figurálnej maľbe, zasadenie deja do prírody zostáva. Zaujali ma jeho obrazy, ktorých štýl sám Hodler pomenoval ako paralelizmus – skupinka postáv akoby v tanci v rôznych situáciách. Je v nich vnútorný úsmev, vtip.

Emócia

Pohľad do nekonečna

Vysvätený

Mladosť obdivovaná ženami


A ešte sa mi páčia tieto, pre vnútornú čistotu:

Spolčenie s nekonečnom

Ticho večera

Koľká farebnosť zrazu!

Sen

Obrazy sú prevzaté z tejto stránky. Koho zaujíma viac o jeho živote, nájde info napríklad tu.

Pozorujúc našu maláčku zaplo, prečo sa mi tie obrázky tak zapáčili. Ona mala totiž obdobie paralelizmu tiež.  Jej výtvory majú v sebe vtipnosť, hoci je to vtipnosť dvojročiaka. Najradšej sa hrá na zoraďovanie, balenie do krabičiek a kapsičiek. No musia to všetko byť predmety jednoho typu.

Maminka dáš mi čajík? Mačička chce čajík!

Lyžičkové formácie. Maminka, nechytaj!

Obchod s balónmi. Maminka, aký chceš?

Maminka, dones ďalšie zvieratká. Veľa, veľa veľa!

Mamaaá, tatooó, navešala som pančuškyyý!

 

Blížia sa Mikuláš, Vianoce, nejeden rozmýšľame, čo pre deti vymyslíme, kúpime.  Naša maláčka mi je každodenne dôkazom, že moje a jej predstavy o super hračkách sa môžu parádne rôzniť. Najšťastnejšia je, keď si odtrhne jeden dielik toaletného papiera a ako poklad si ho nesie do izbičky a tam ho kade tade prestiera. Dokonca minule sa hrala, že šije bundičku pre tatuška. Potom mu ten kúsok toaletného paiera doniesla: „Pozri tavanko, ušila som ti bundičku.“

Čo všetko máme doma a dá sa zoraďovať?

  • Hrebene a kefky.
  • Alebo mydlá. Kupujem jej ich v obchode miesto čokolády. Môže sa rozhodnúť mydlo, alebo čokoláda. Máme teraz zásobu  mydielok.
  • Vonku namáčala listy v mláke a každý osve položila na jednu kocku na chodníku, pričom si dávala pozor, aby boli vrchnou časťou listu nahor a aj umiestnenie aby bolo rovnaké, v strede, stopkou smerom ku nej.
  • Malé uteráčiky. Prestiera ich do radu za sebou, dbajúc na pravé uhly.

Montessori inšpirované (pomôž mi a ja to urobím sám):

  • Nevyrušujte dieťa plne sústredené na nejakú aktivitu. Hrá sa, objavuje, experimentuje. Trénuje svoju koncentráciu.
  • Každá aktivita by mala mať začiatok i koniec.Dieťa by sa malo podieľať na príprave aktivity i na upratovaní po skončení aktivity.

Mohlo by sa vám tiež páčiť...