Na Moniku Stehlíkovú, ktorá robí kurzy pre nadané deti a píše knihy o nadaní som narazila, keď som hľadala inú Moniku Stehlíkovú – koučku venujúcu sa reči tela po vzhliadnutí relácie Trochu inak, v ktorej vystupovala. Obe sa venujú osobnému rozvoju, aj keď každá v trochu inej oblasti.
Monika Stehlíková poskytuje tipy na rozvoj osobnosti a spokojný život s psychologickou charakteristikou „nadané dieťa/dospelý“. Inšpirovala sa vlastnými skúsenosťami a pozorovaniami nadaných ľudí vo svojom okolí. Zdôrazňuje dôležitosť sebapoznania a pochopenia vlastného nadania. Nechce vytvárať pocit elitárnosti nadaných ľudí, ale skôr im pomôcť prejaviť ich potenciál a naučiť sa žiť so svojou odlišnosťou. Bojuje proti stereotypom a nepochopeniu, ktorému nadaní ľudia často čelia v spoločnosti, a usiluje sa o zvýšenie povedomia o potrebách a výzvach, s ktorými sa stretávajú.
Často maminy, ktoré sa intenzívne venujú svojim deťom, získajú dojem, že vedia niečo rýchlejšie ako ich rovesníci, že sa to naučili v nižšom veku a podobne. Máte nadané deti? Alebo sú len šikovné vďaka vašej snahe, dostaku podnetov a hier s nimi? Ak máte doma šikovné dieťa, nakuknite na obsah knihy Moniky Stehlíkovej – zistite o nadaní viac. Nadanie je súbor vlastností. Nielen schopnosť rýchlo sa učiť v záujmy dieťaťa vyživujúcom prostredí. Je to predovšetkým schopnosť vnímať súvislosti, detaily a robiť z nich logické závery.
Ak sa domnievate, že je vaše dieťa nadané, prečítajte si jej knižky alebo si pozrite napríklad toto video, v ktorom je veľmi dobre vysvetlené, ako vnímať nadanie.
Čo je to vlastne nadanie? Je dané hodnotou IQ?
Najčastejšie predsudky spojené s nadaním
- Nadaní ľudia nosia veľké okuliare a vynikajú vo vede a matematike: Tento predsudok je nepravdivý, pretože nadaní jedinci nie sú nevyhnutne „malí Einsteinovia“ alebo chodiace encyklopédie, ktorí vynikajú iba v matematike a prírodných vedách. V skutočnosti môžu mať nadaní ľudia problémy v škole alebo v zamestnaní.
- Nadaní ľudia sú výnimoční: Hoci sú nadaní jedinci jedineční, ich nadanie a inteligencia nezaručujú automaticky úspech v živote. Mnohí by dokonca radšej vymenili svoje nadanie za to, aby boli „normálni“ ako ostatní.
- Nadaní ľudia sú šťastní: Predpoklad, že vysoká inteligencia zaručuje šťastie, je mylný. Asi tretina nadaných ľudí trpí nepochopením, izoláciou a často nevedia, ako sa vyrovnať so svojou vysokou citlivosťou, čo môže viesť k úzkosti a náročnému životu.
- Nadaní ľudia vedia všetko vyriešiť: Hoci majú schopnosť rýchleho myslenia, neznamená to, že majú odpovede na všetko. Často majú problémy vo vzťahovej oblasti a v komunikácii, ktoré dokážu vyriešiť len ťažko.
- Nadaní ľudia sú obľúbení a majú veľa priateľov: Nie všetci nadaní ľudia sú automaticky obľúbení alebo majú veľa priateľov. Niektorí vzbudzujú závisť a nevraživosť, iní sú ostýchaví a izolovaní od ostatných.
- Nadaní ľudia sú povýšeneckí: Môžu tak pôsobiť ako obrana pred precitlivenosťou, ale v skutočnosti často pochybujú o sebe. Ich vnímaný perfekcionizmus je skôr známkou pochybností o sebe samých.
- Nadaní ľudia sú sebavedomí: V skutočnosti často pochybujú o svojich schopnostiach. Majú tendenciu podceňovať to, čo dokážu, a súkritizujú to, čo ešte nevedia.
- Nadaní ľudia sú úspešní: Inteligencia nezaručuje úspech. Úspech si často vyžaduje schopnosť prispôsobiť sa väčšinovej spoločnosti, čo môže byť pre nadaných ľudí náročné.
- Nadaní ľudia majú IQ vyššie ako 130: IQ nie je jediným indikátorom inteligencie. Dôležitejšie sú emočná a sociálna inteligencia a schopnosť odlišného myslenia a fungovania psychických funkcií.
Monika Stehlíková – Život s nadaním
Tak ako sme spomínali vyššie, osobnosť nadaného dieťaťa môže byť v rôznych oblastiach výrazne nevyrovnaná – dieťa možno má oblasti, kde vyniká, no často aj oblasti, kde zaostáva. Z pohľadu neurovied je nadanie o „inom fungovaní nervovej sústavy“.
Ak ste sám nadaný, alebo ak máte vo svojom okolí nadaných ľudí, túto knižku vrelo odporúčam. Pretože vám umožní pochopiť, že nahliadanie na ľudí s nadaním je často mylné. Dokážu bleskovo myslieť, inak myslieť… no veľmi často sú veľmi senzoricky vnímaví, čo im komplikuje prežívanie. Z preťaženia vnemami sa potrebujú utiahnuť do samoty. Často sú nerovnomerne rozvinutí v rôznych oblastiach. Práve preto to má mama nadaného dieťaťa občas veľmi ťažké. No ak pochopí fungovanie nadaného dieťaťa, tak mu môže pomôcť rozvíjať sa aj v oslabených oblastiach.