Aktivity s deťmi 1-3 Aktivity s deťmi 3-6 Busy Bags / Vrecúškové aktivity Experimentujeme Jemná a hrubá motorika Montessori slovníček Top 10 článkov Učíme sa farby, tvary Vývoj reči, písma

Rozvoj hmatu – hmatove hry

Hmatové hry, ktoré sme sa hrávali a ktoré si ľahko doma vyrobíte:

  • hmatové pexeso – rôzne povrchy: vystrihla som z rôznych zbytkov látok obdĺžničky (riflovina, bavlna, satén, flís…), dali sme si na oči šatku a hľadali páry – striedali sme sa pri hľadaní;
  • hmatové pexeso – ovocia a zeleniny: nachystáme po dve ovocíčka, zeleninky, zaviažeme oči a hľadáme páry
  • hmatová hra rozoznávanie: nachystáme spolu s dieťaťom rôzne predmety, poobzeráme si kôpku predmetov – aby si dieťa trochu zapamätalo predmety, zaviažeme oči a potom podávame predmety a dieťa má hádať, čo to je; sťažená verzia je, ak si predmety dopredu nepoobzeráme
  • hľadaj vo vrecku: zhromaždíme všakovaké predmety a ukryjeme ich do vrecka (alebo pod prikrývku, uterák) – vyzveme dieťa, aby pod uterákom našlo konkrétny predmet; iná verzia hry je hľadanie predmetov podľa vlastností: nájdi niečo mäké, nájdi niečo špicaté, nájdi niečo hladké… dieťa si tak pri hre obohatí aj slovnú zásobu – je to vlastne princíp montessori stereognostických vrecúšok  (môžete nájsť aj ako „montessori mystery bags“ – sú dve – jedno pre rodiča, jedno pre dieťa – rodič vyberie zo svojho vrecka predmet a vyzve dieťa, aby aj ono vybralo daný predmet – dostane informáciu zrakovú, spracovať ju musí hmatom)

Dieťa sa zároveň učí pomenovať telesá z vrecúška.

Keď bola G. menšia, potrebovala „vzor“, nedala by si zaviazať oči prvá. Hru som so zaviazanými očami väčšinou začínala ja alebo tatuško a keď pochopila princíp, rada to vyskúšala aj sama. Tiež k hre povzbudzuje striedanie rolí – teraz hľadám ja, teraz hľadáš ty, nenecháme zo začiatku celý čas so zaviazanými očami len dieťa.

Naše pexeso:

pexeso hmatove

Montessori sa pri spoznávaní každej oblasti snaží rozvíjať všetky zmysly. Napríklad písmenká sa učia deti spoznávať hmatom, pomocou šmirglovej abecedy (sandpaper letters). Dvoma prstíkmi dieťa prechádza po písmenku, dráha má tvar ako sa písmenko správne píše. Tento zrakový a zároveň hmatový zážitok by mal pomôcť k zapamätaniu si správneho tvaru písmenka.

Keď si naša G. osvojila písmenká, niektoré písala zrkadlovo. Nezačínali sme šmirglovými písmenkami, preto som si povedala, že to aspoň pri tých zrkadlových skúsime. Vyrobili sme si vypichávané písmenká, alebo zo žmolkov krepového papiera, dokonca z kokosu prilepeného na papier:

krepove pismenka 2 krepove pismenka 3

krepove pismenka 4 krepove pismenka 5

Princíp hry rovnaký ako pri šmirglovej abecede.

Pri hľadaní ďalších hmatových hier som narazila na zaujimavé hmatové knižky (obrázok som si požičala z tej stránky):

Hmatove-knihy-2

Vždy ma lákalo vyrobiť čosi podobné, ako alternatívu ku quiet book-u, pretože mám doma veľa zbytkov látok, som ako škrečok, keď čosi ušijem, neviem sa rozlúčiť ani s malým trojuholníčkom a hľadám mu využitie. Priznám že quiet book je pre mňa stále len obrovská výzva, šiť toľko maliličkých dielikov na stroji dá zabrať. No keby som len vystrihla a kvalitným lepidlom na textil prilepila na kartón, je to hneď o polku práce menej. Dokonca väčšie detičky by si mohli takúto knižku zo zvyškov látok vyrobiť sami.

A pritom som sa zase dozvedela niečo nové – tyflografika je vedný odbor zaoberajúci sa grafickým prejavom nevidomých i grafickým zobrazovaním pre ich potreby. Autorka knižiek sa tým zaoberá, je špeciálna pedagogička a pracuje i s nevidomými. Keď som hľadala význam pojmu“tylografika“ našla som ďalšie knižky a pracovné listy pre nevidomých:

10_Buch_Teppichweg

Výborné inšpirácie na hmatové hry so všetkými deťmi. Nemusíme mať hneď tieto originálne, ale často sa dajú prepoužiť veci, čo máme doma, napríklad si viem predstaviť  špajdličkové labirinty, alebo vypichávané labyrinty, rôznymi typmi nití, bavlniek, špagátov vyšívané labyrinty, alebo cestičky z ryže, šošovice nalepenej na papier – alebo len kvapôčky lepidla z tavnej pištole a pod.

Pripomenulo mi to časy geocachingu, keď sme na jednom geocacherskom závode dostali úlohu so zaviazanými očami hádať, čo je na tabuľke – bolo do nej vyrytý zavináč @ asi 45 cm a veru to zástupca z nášho družstva neuhádol ani za 2,5 min :)

V neposlednej rade ma napadla knižka Mimi a Líza (autorky Katarína Kerekesová, katarína Moláková, Alexandra Salmela) – pre deti 3,5 -4+. Mimi je slepé dievčatko a jej kamarátka Líza sa naučí, že Mimi všetko vidí dobre – rukami, ušami a niekedy i nosíkom. Popri všetkýh hmatových hrách môže byť príjemným doplnením. Je to pôvodná slovenská rozprávka, ktorá bola autorkami spracovaná aj ako večerníček, takže k dostaniu je aj DVDčko Mimi a Líza.

IMG_5865 IMG_5866 IMG_5867

IMG_5868 IMG_5869 IMG_5870 IMG_5871

Knižka je u nás dosť v obľube, ako novú sme ju denne čítali skoro dva týždne, tiež DVD pozerala naša ako „ranníček“ asi dva týždne každé ráno. A hocikedy sa k nej vraciame aj teraz. Je to krásna knižka, ktorá učí deti empatii. V jednej rozprávke Líza vyrobila pre Mimi hmatové pexeso.

Keďže všetky nadpisy sú v knižke aj Braillovým písmon, vysvetlila som G., ako čítajú nevidomí ľudia, aj ako sa takéto písmo vytvára. Písmo sme si všlimli už aj predtým napr. na krabičkách od liekov alebo aj na niektorých iných výrobkoch,  aj vo výťahoch novších a bankomatoch… Môžete sa pri prechádzke/nákupe na to zamerať, a hľadať, ako ťažko sa nevidomým žije.

Našla som na internete aj túto tabuľku písmen, a myslela som, že G. zaujme úloha, napísať jej meno Braillovým písmom. No zatiaľ ju to nezaujalo.

sff_braille.2

Zaujímavé je porovnanie obrázka s Braillovým písmom a jednou z úloh na testovanie školskej zrelosti:

puntiky

Dieťa má prekresliť vybodkovaný obrázok. Testuje sa pripravenosť dieťaťa na písanie, ako neviem, to patrí do rúk odborníkom, no my ako rodičia, môžeme vyskúšať, či takéto hry naše deti bavia :) Nabudúci rok máme predškoláču a určite viac takýto hier budeme sa snažiť zaraďovať, aby písanie v prvej triede nebolo potom utrpením. Hoci G. vie písať veľkým tlačeným, tak malé písmenká nevie a písané už vôbec a zatiaľ ani o to nejaví záujem, takže sa nebojím, že sa v škole bude nudiť.

Vyrobila som si pomocné PDF – na ľavej strane predkreslíte obrázok, na pravej strane dieťa kreslí. (Môžete zúžitkovať aj pre nakreslenie predlôh na geoboard.)

Podobné úlohy často nájdete aj v pracovných zošitoch pre predškolákov – napr. v tejto sérii o Kuliferdovi som také našla.

Tiež ma napadlo, že na podporu všetkých zmyslov pri „prekreslovaní“ bodkového obrázka by mohol pomôcť geoboard a gumičky. Plánujem ho pribaliť pri ceste na dovolenku do auta. Budeme cestovať s prestávkami asi 8 hodín, takže musím zhromaždiť dostatočne veľa aktivít. (Obrázok som si požičala na pintereste, šikovný geoboard majú tu.)

geoboard

Veselá obmena gumičkovej hry, predlohy, skadiaľ som použila obrázok sú na stiahnutie na tejto stránke:

geoboard02

Toto je podobné – jednak si dieťa cvičí svaly ruky tým, že gumky naťahuje a potom – musí dať gumky v presnom poradí a presných farbách. Tiež plánujem ako aktivitu do auta na dlhé cestovanie. V Tescu u nás dlho mávali balíky takýchto vlnených gumiek asi 100-150 ks za 1 Euro, no už som to dlho nevidela, v bezných sponkových obchodoch sú tie gumicky len po troskách, ale ovla drahsie. A tie nase sa uz za ten rok dva co som kupila dost potratili a pri hrach vytahali…

 

Mohlo by sa vám tiež páčiť...