Kterak dítě zabaviti a mamkine ciele s nadšením naplniti:
- Mužova stará mama nám dala spústu vyšívaných obrusov, obe sme s malou len tak zastrihali s ušami. Bude sa prestierať! Motivácia pre maminu vo videu (druhé na stránke) Ako Hazel nachystala stôl. Odporúčam pustiť pred hrou, uvidíte, ako váš malák vyštartuje prestierať!
- Maláčka má v kuchyni vyhradenú svoju skrinku, kde má pohárik, príbor, a sem tam tám schováme sladkosti, piškótky ako dezert. Prichystala som jej tam šálky a tanieriky.
- Naša maláčka je letný živel, neznáša sa prechádzať v zime, hoci tá tohoročná nie je zatiaľ mrazivá, aj tak zo školky šup-šup chytro domov. Nuž sme si predĺžili prechádzku aspoň o kúsok – v kvetinárstve sme zohnali kvietky do vázičky. Motivácia pre maminu vo videu (prvé na stránke) Ako dať krátky kvietok do vázy. Na prvý krát sa dajú do vázy len dlhé kvietky, další deň sa treba postarať – vymeniť vodu, zrezať stopky… Vytvárame si tak aktivitu aj na ďalší deň. No v tomto prípade neprezraďte dieťaťu riešenie – malo by prísť samé na to, že treba vyliať vodu z vázičky a tak vybrať kvietok, aj na to, že vo váze musí byť viac vody, aby kvietok s krátkou stopkou neprepadol. Potom sa vaša hruď rozžiari načerveno, ako hruď E. T. mimozemšťana, čo všetko už vaše dieťatko pochopilo!
- Obľúbená maláčkina aktivita z posledný týždeň, dva – obliekanie bábiky. Postupne som našila sukničiek, nohavíc a tričiek. Obliekať plyšáky a handrové bábiky je ľahšie ako klasické bábiky, lebo plyšáky a handrové báby sú ohybné, makké a prispôsobia sa. Jazýček nám pomáhaj!
Ono tie Vianoce a slávnostné stolovanie sú na niečo dobré, môžeme navnadiť dieťa na hru s prestieraním a prípravou hostinky pre bábiky. Samozrejme na hostinku sa treba slávnostne obliecť. Obliekanie bábik môže nahradiť klasické montessori zapínacie rámy. Lebo na oblečení pre bábiku môžu byť zipsy i gombičky, suchý zips aj šnurovanie (pozrite si náš článok Ako naučit dieťa zapínať gombíky)… môže sa zdať, že je to aktivita viac pre dievčatká, no je to predovšetkým na nás, aké hračky dieťaťu poskytujeme a ako ho motivujeme. Samozrejme, musíme vystihnúť senzitívne obdobie malákov. Naša v prvej fáze iba viazala okolo všetkých plyšákov mašle a zavinovala ich do kúskov látok, keďže u nás sa vždy nejaké zvyšky zo šitia nachádzajú (prečítajte si viac v našom článku Himalájske obdobie alebo ako naučiť dieťa viazať uzol). Na obliekanie svetríkov a podobne nemala vtedy trpezlivosť. No po Vianociach ju to chytilo. Začali sme sukničkami, lebo tie sa ľahko oblečú. A postupne sama chodila, že by potrebovala ešte šatočky a ešte nohavice, a tak sme dopĺňali. Keď je unavená, aj tak mi otrčí polooblečenú hračku, aby som jej obliekanie dokončila, no v poslednej dobe sa vyhrá dosýta sama a ja svietim ako E.T.
Montessori inšpirované (pomôž mi a ja to urobím sám):
- Nevyrušujte dieťa plne sústredené na nejakú aktivitu. Hrá sa, objavuje, experimentuje. Trénuje svoju koncentráciu.
- Každá aktivita by mala mať začiatok i koniec.Dieťa by sa malo podieľať na príprave aktivity i na upratovaní po skončení aktivity.